A The Drive, autózással foglalkozó, internetes szaklap szerint, a motorolajat nem szükséges sűrűn cserélni, mert sokkal kevésbé öregszik, mint azt gondoljuk, amit az alábbiak szerint indokoltak meg.
„Egy amerikai labor mérései szerint az olaj nem öregszik, felesleges fél évente cserélni a kenőanyagot, az idő nem teszi azt tönkre.
Évek óta folynak a viták, de a legbiztosabbat csak azok tudnak mondani, akik valódi kísérleteket folytatnak, adatot gyűjtenek és kutatnak. Ilyen a Blackstone laboratórium az Egyesült Államokban, ahol az olajok analizálására specializálódtak. A cég podcastjában számoltak be egy érdekes kísérletről. Joe Adams a műsor vezetője egy 14 éves Mobil1 10W40-es olajat emelt le a polcról, és feltette a cégnek a kérdést: használhatom ezt a kamasz korú kenőanyagot? A Mobil1-től azt a választ kapta, hogy a kenőolaj komponensei lebomlottak ennyi idő alatt, és nem fogja már megvédeni a motort.
Amikor rákérdezett a részletekre, mégis miként történik mindez, milyen összetevőket tesz tönkre az idő, akkor nem kapott kielégítő magyarázatot. Így a Blackstone-nál a teszt mellett döntöttek. Mérték az olaj több tulajdonságát, az adalékok jelenlétét, a víztartalmat, lobbanáspontot, viszkozitást, és az olaj képességét a káros savak, lúgok semlegesítésére. Az olajat hiába gyártották 2010-ben, a tesztek pozitív eredményt hoztak. A 14 éves olaj tökéletes állapotban volt, minden analízis szerint olyan állapotban volt, ami megfelelt az új kenőanyagok számára meghatározott értékeknek.
Ha áll az autó, akkor nem kell rohanni olajat cserélni a Blackstone mérései szerint
A teszt lelke a TBN szám (teljes bázisszám) mérése volt. A motorban dolgozó olaj savasító hatásoknak van kitéve működés közben. A TBN mutatja meg, hogy mennyi bázistartaléka van az olajnak a savas hatások semlegesítésére. A TBN érték az olaj használata során folyamatosan csökken, ahogy a bázisok elhasználódnak a savak semlegesítésre. A szakértő szerint a minimum érték a TBN szám esetén egy, ami ennél magasabb, az még használható kategória.
Vajon más eredményre jutnak olyan olajokkal, amelyeket már felhasználtak, de az autó nem futott sokat, csak garázsban állt? A kérdés megválaszolására újabb régi gyártású olajakat vetették alá a próbáknak és az eredmények egyértelműek voltak. 2020-as Ford F-150-essel kezdtek, amiben hat hónapja volt a kenőolaj, a TBN értéke pedig 3,5 volt.
Olajmintát vettek egy keveset futott 1996-os Lincoln Town Car-ból, amiben öt éve volt ugyanaz a kenőanyag, egy 2000-es dízel Ford F350-esből 7,3 literes motorral, amiben két éve állt az olaj, és mindegyik tudta amit tudnia kellett. Mindegyik hozta az egy feletti TBN-értéket.
Sőt, egy 1995-ös Porsche 993-ast is megnéztek, ami csupán 1200 kilométert ment tíz év alatt, és ennyi ideig hanyagolták az olajcserét. Ennek a tesztje sem mutatta az olaj tulajdonságainak változását.
Kivételek mindig vannak
Lehet sokaknak meglepő ez a következtetés, de a Blackstone tesztjei szerint nem számít meddig áll a polcon az olaj, ha bontatlan, akkor nyugodtan felhasználható. Ha pedig az autóban áll, akkor sem kell évente minden áron cserélni, a megtett kilométerek nyomnak igazán a latba, nem az idő.
Persze lehetnek kivételek, a városban használt, dugóban sokat alapjáraton ketyegő, de nem haladó autók, a nagy terhet vontató, vagy versenypályán is használt kocsik biztosan megköszönik, ha a gyári csereperiódus előtt kapnak új kenőanyagot.
Érdekes cikk, de egyben elgondolkoztató is az adott elmélet! Vajon az autógyárak miért csak maximum 2 évig engedélyezik a motorolaj használatát, miután betöltöttük azt a motorba? Ez mind csak marketing lenne és finom kényszer a további vásárlásokra? Nem valószínű!
A szakértő által önkényesen felvett határértékre sajnos nem kapunk egyértelmű magyarázatot. "A szakértő szerint a minimum érték a TBN szám esetén egy"! De miért választotta ezt a határértéket és miért pont 1 lett a minimum? További kérdés, hogy a savszámot (TAN) miért nem vizsgálták a TBN-nel párhuzamosan? Így nem tudjuk, hogy a vizsgált olajok elsavasodása mennyire volt jelentős a vizsgálat folyamán?
Ha a TBN lecsökken annyira, hogy a savszám (TAN) értéke magasabb lesz, akkor teljesen mindegy, hogy éppen mekkora a TBN értéke, a savasodás már megindult az olajban és az már nem tudja megvédeni a motor fém felületeit a korróziótól, vagyis az olajat nem érdemes tovább használni. Savasodás pedig a hosszú ideig álló motorokban is előfordulhat, mivel az olaj folyamatosan oxidálódik, ha nem is olyan mértékben, mint használat közben, magas hőmérsékleten. A kialakult oxidáció pedig az olaj savasodáshoz vezet.
Ettől függetlenül, a bontatlan csomagolásban lévő olajok, akár még 10 év után is felhasználhatók lehetnek, főleg a fém csomagolású termékek. Ha tökéletesen zárt a csomagolás, akkor az összetevők bent maradnak a termékben és külső szennyező anyag sem kerülhet bele a töltetbe. A legrosszabb esetben tehát egy összekeverés/rázás után ismét felhasználható terméket kapunk. Ilyen vizsgálatot mi is végeztettünk már laborban, 10+ éves motorolajokkal. A hosszú tárolási idő során azonban, főleg műanyag flakonok esetén, a hőmérsékletváltozások hatására bejuthat kis mennyiségű levegő/pára, ami elkezdheti oxidálni az olajat. Ilyen esetekben azonban nagyságrendekkel tovább használható fel az olaj, mint egy motorba betöltve és ott néhány kilométernyi használat után, a karterben tárolva.
Összegezve elmondhatjuk, hogy a már használt olajat a motorban nem érdemes sokáig tárolni, mert nem tudjuk, hogy milyen minőségi romláson megy keresztül az idők során. Bontatlan csomagolásban viszont az olaj hosszabb ideig is eltárolható, és utána is felhasználható marad.