Mozgásban a nehéz időkben is: a világháborúktól a gazdasági válságon át egészen a Covid-19-ig... Mi vár a szállítmányozási iparágra?

Janne Haarala, az ExxonMobil haszongépjármű-kenőanyag üzletágának európai vezetője bemutatja a teherfuvarozási ágazat történetét és az elmúlt 100 év folyamán legyőzött kihívásokat, valamint iparági szakértőkkel beszélget, hogy betekintést nyújtson a változások kezelésébe

A közúti árufuvarozás a világ egyik legnagyobb iparága, melynek előrehaladásához a műszaki fejlődés, a gazdasági növekedés, a globalizáció, valamint az elkötelezett gépkocsivezetők több generációjának szaktudása egyaránt hozzájárul. Minden 1879-ben kezdődött, amikor is Karl Benz szabadalmaztatta az első megbízható belsőégésű motort – egy világrengető újdonságot, mely elsőként 1895-ben debütált tehergépjárműben, amivel Rudolf Diesel szintén felbecsülhetetlen áttörést hajtott végre.

Az ezt követő 130 éves fejlődési útvonalat találmányok és különféle fontos események követték, amelyek lehetővé tették ennek a ma már jól ismert iparágnak a kialakulását,. Az útnak természetesen még nincs vége, a teherfuvarozás folyamatosan fejlődik, fejlődésének irányát napjainkban a Covid-19 befolyásolja a legerőteljesebben, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a vírusnak nagyon sok jótékony hatása is van a fejlődésben. Az úthálózatok folyamatos bővülése, a legújabb fejlesztésű gumiabroncsok feltalálása, valamint a Rudolf Dieselről elnevezett dízelmotor elterjedése a haszongépjárművekben, mind hozzájárultak a teherfuvarozás mai állapotának kialakulásához.

A dízelmotorok kenőanyagainak születése

Az egyik legjelentősebb hatást a teherfuvarozás fejlődésére a kenőanyagok gyakorolták, ugyanis a különböző olajok és zsírok elengedhetetlenek a csapágyak, kardántengelyek és motoralkatrészek megfelelő védelméhez. A fő problémát akkoriban alapvetően egyetlen motor jellemző okozta: a dízelmotorokban keletkező magas nyomás és hőmérséklet ugyanis különösen káros volt a motorolajok élettartamára és teljesítő képességére, emiatt sok járműnek a szerelőműhelyekben kellett vesztegelnie ahelyett, hogy az utakat járták volna, hogy időben teljesítsék a szállítási megbízásokat.

Az innováció azonban mindig a kihívásokból ered. Az ExxonMobil elődjénél, a Vacuum Oil-nál a szakemberek kifejlesztettek egy speciális olajformulát, amelyet 1925-ben a Vacuum Oil Dízelmotor Kenőanyagaként   (Diesel Engine Lubricant by Vacuum Oil) neveztek el és az elnevezésből kialakított mozaik szóból, DELVAC néven vezettek be. Ezzel hivatalosan is megszületett a Mobil Delvac™ kenőanyagcsalád, amely mind a mai napig kiemelkedő védelmet biztosít a világ tehergépjármű-flottái számára.

 

Felnőni a gazdaság kihívásaihoz

A dízelmotorok II. világháborúban nyújtott teljesítménye elősegítette a haszongépjárművekben történő további felhasználásukat a háborút követő években is. Ez pedig elősegítette a közúti árufuvarozás fejlődését: az ágazat gyorsan a gazdasági élet gerincévé vált, összekötve egymással a kikötőket, a vasúthálózatokat, a logisztikai központokat és az ügyfeleket. Minden olajozottan működött.

A következő nagy lépésre 1949-ben került sor, amikor a Vacuum Oil folyamatosan új technológiákat kereső kutatói kifejlesztették az első szintetikus olajat. A szintetikus poli-alfa-olefinekben (PAO) rejlő lehetőségeket azonban nem ismerték fel azonnal: egy évtizednél is tovább tartott, mire teljes mértékben felismerték az előnyeiket, például a széles üzemi hőmérséklettartományt, az állandó viszkozitást, az alkatrészeknek nyújtott jobb kopásvédelmet valamint a hosszabb élettartamot.

Gerwin Schucher, az ExxonMobil technológiai tanácsadója beszélgetésünk során a következőket mondta: – Az 1979-es második olajválság és ezzel a nyersolajárak elszállása éppen akkor ütött be, amikor az ExxonMobilhoz kerültem. Ez minden iparágat érintett, mivel az árak megnövekedtek és az ellátás akadozott. Senki sem maradhatott ki a hatása alól: vasárnaponként például nem volt szabad autózni, szóval a helyzet nem volt túl szórakoztató.

A 2007-2008-as gazdasági válságban az üzemanyagárak ismét megugrottak, így a flottaüzemeltetők további megtakarítási lehetőségeket kényszerültek keresni. Ez azzal járt, hogy az alacsonyabb összköltség érdekében a karbantartási költségeket igyekeztek csökkenteni. Egy találmány különösen jótékony hatással bírt az ágazatra: ez pedig a nagy teljesítményű, hosszú élettartamú Mobil Delvac™ motorolajok megjelenése volt. Ezek az olajok segítettek meghosszabbítani az olajcsere intervallumokat, ami a raktározási költségek csökkentését is magába foglalta, ugyanakkor tovább növelte a motorvédelmet.

Mahmoud Abdel Shafy, az ExxonMobil operatív vezetője a következőképpen magyarázta ezt: – Az olajcsere intervallumok meghosszabbítása továbbra is kulcs fontosságú cél a flottakezelők, a karbantartási mérnökök és a gépkocsivezetők számára. Mind azt szeretnék, hogy haszongépjárműveik szervizelés nélkül teljesíteni tudják a hosszú útvonalakat és visszatérésük után megbízható helyeken végezhessék el az olajcserét. Mivel a fő céljuk, hogy elkerüljék a nem tervezett olajcsere kockázatát ismeretlen helyeken, ezért megbízható kenőanyagra van szükségük, amely kibírja a hosszú utak viszontagságait, ugyanakkor nap, mint nap állandó teljesítményt biztosít.

 

Alkalmazkodás a változásokhoz

Az üzemanyagok minőségének javulása, az új fenntarthatósági jogszabályok valamint az egyre újabb kialakítású motorok megváltoztatták a járműgyártók, a flottatulajdonosok és a kenőanyaggyártók célkitűzéseit is. Az új, alacsony hamutartalmú motorolaj formulák növelik az üzemanyag-megtakarítást, ugyanakkor a legfrissebb szabályozások teljesülése mellett is lehetővé teszik, hogy a gépkocsivezetők és a szállítmány is biztonságosan eljuthasson A-ból B-be.

Az internetes kereskedelem erősödése már a Covid-19 megjelenése előtt is drámai mértékű volt, a pandémia pedig ezt a növekedést szinte egyik napról a másikra rendkívüli módon felgyorsította. Egyik iparágnak sem volt könnyű a vírus miatt, de az is egyértelmű, hogy a közúti szállítmányozás ágazatnak, azon belül pedig elsősorban a gépkocsivezetőknek számos egyedi kihívással kellett szembesülniük az elmúlt pár hónap folyamán.

Nem könnyű egyszerre megfelelni a társas távolságtartási előírásoknak, biztosítani és megóvni a közegészséget, ugyanakkor a minden eddiginél nagyobb keresletet is kielégíteni. Az ExxonMobil az
Aston Martin Red Bull Racing hivatalos üzemanyag-, kenőanyag- és technológiai partnere, amely ezekben a zavaros időkben is fontosnak tartja alkalmazottjai, rajongói, valamint a helyi közösségek egészségét és biztonságát.

Gerrard O’Reilly, az Aston Martin Red Bull Racing versenycsapatának logisztikai vezetője a következőket nyilatkozta: – Jelentősen megváltoztattuk a működésünk módját. Sok társas távolságtartási eljárást vezettünk be és mind a pályán, mind utazás közben személyi védőfelszereléseket viselünk. Az új irányelvek betartását mindenki elsődleges fontosságúnak tekinti. Végső soron ez mindenki számára előnyös, ugyanis mindannyian felelősek vagyunk a csapattagjaink és a tágabb Forma-1-es közösség biztonságáért. Minden pilótát és csapattagot rendszeresen tesztelünk Covid-19-re.

Ha a Covid-19 miatti krízis bármit is bizonyít, akkor az elsősorban az, hogy a közúti árufuvarozókat kemény fából faragták.

 

A teherfuvarozás jövője

A járványt nem lehetett előre látni, más kihívásokat azonban nagyon is előre jeleznek, mint például az legújabb Euro 7 előírásokat.

Az Euro 7 valószínűleg 2024-25-ben érkezik, előírva, hogy a teherfuvarozók és a járműtulajdonosok 2019-hez képest 15%-kal, majd 2030-ig ismét további 15%-kal csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást – mondta Gerwin. – Ennek megvalósításához új kialakítások és új gondolkodásmód szükséges, amelyben a kenőanyagok nagy szerepet játszanak, ezért elvárás, hogy az új olajtípusokat úgy kell formulázni, hogy
1%-kal javítsák az üzemanyag-takarékosságot. Ez hozzásegítheti a flottatulajdonosokat a jövőbeli szabályozási elvárások teljesítéséhez. – Az alacsony és ultraalacsony viszkozitású olajokra irányuló fejlesztések már folyamatban vannak, melyek anélkül csökkentik a fogyasztást, hogy romlana az általuk nyújtott motorvédelem vagy az olajcsere periódusuk.

Az új technológiák közelgő megjelenése szintén ráveti árnyékát az iparágra. Az új, elektromos haszonjárművek összetettebbé teszik a flottákat és új képességeket, új kenőanyagokat, valamint fejlett megelőző karbantartást igényelnek majd. Az okos teherautók azonban már itt vannak és többek között részleges önvezetést, távellenőrzést, valamint egyre fejlettebb érzékelőrendszereket tartalmaznak, ezekkel is javítva a közúti biztonságot és az üzemanyag-hatékonyságot.

Teherautóink a jelenleg elérhető legzöldebbek, de mindig vannak fejleszthető pontok, mi pedig, mint egy sport és egy csapat, egyaránt elkötelezettek vagyunk ezek fejlesztésében – mondta O’Reilly. – A teherautókhoz is kapható már bioüzemanyag, de az ehhez szükséges európai ellátóhálózat még hiányzik. Amint elérhetővé válnak a hibrid teherautók, természetesen megvizsgáljuk az alkalmazhatóságuk lehetőségeit. Mindez meg fogja változtatni a működésünk módját, ugyanis elkötelezettek vagyunk, hogy minden lehetőséget megragadjunk a szállítási és logisztikai tevékenységünk fenntarthatóbbá tételére.

Ami viszont egyértelmű, hogy a közúti szállítmányozási üzletág összes szektora jelenleg olyan mértékű változásokkal szembesül, amelyeket korábban még soha nem tapasztaltunk. Az új technológiák, a szigorodó károsanyag kibocsátási előírások és a világjárvány együtt alakítják át a flották működését, így hatással vannak a mindennapi működésükhöz kapcsolódó logisztikára és tervezésre is.

A jó hír azonban az, hogy a szektor főszereplői már jelenleg is keményen dolgoznak azon, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki a lehetőségekből. Ez nagy kihívás, főleg az új technológiák piacra kerülése miatt, de a motorgyártók (OEM), alkatrész-beszállítók, infrastruktúra építők, digitális megoldás-szolgáltatók és energiaszolgáltatók egyre jobban összehangolják erőfeszítéseiket. Együtt pedig képesek lesznek biztonságos és eredményes jövőt teremteni a közúti árufuvarozási iparág számára.